Samenvatting hoofdstuk 22 Product en prijs Bedrijfseconomie in Balans havo
Hoofdstuk 22 Product en prijs
22.1 Het product
Een product is het geheel van materiële en immateriële eigenschappen van een goed of een dienst. De materiële eigenschappen van een product zijn de eigenschappen die zelf aanwezig zijn in het product en de eigenschappen die de producent heeft toegevoegd. Immateriële eigenschappen zijn de eigenschappen die de consument aan het product verbindt.
Bij een product onderscheiden we de volgende aspecten: kwaliteit, vormgeving, verpakking en garantie en service.
Kwaliteit zijn eigenschappen van een product waaraan de gebruiker waarde hecht. De vormgeving gaat over hoe het product eruitziet. De verpakking kan een noodzaak zijn om het product te verpakken vanuit beschermingsoogpunt (technisch aspect) en/of om de aandacht van het publiek te trekken (commercieel aspect). Bij garantie moet de leverancier instaan voor de kwaliteit van zijn geleverde producten. Service bestaat onder andere uit voorlichting, bezorgen, installeren en hulp bij problemen.
22.2 Merk
Een merk is een naam, een symbool of een teken waarmee een producent zich onderscheidt van andere producenten.
Bij de merken is de volgende indeling aan te brengen:
- Fabrikantenmerk: A-merk, B-merk en paraplumerk.
- Private label
- Huismerk
Een A-merk is een bekend merk met een goede reputatie, landelijke reclame en op veel plaatsen te koop. Een B-merk is wat minder bekend, goedkoper en op minder plaatsen te koop. Bij een paraplumerk brengt de leverancier al zijn producten onder een naam op de markt. Een private label is een product dat gezien vanaf het standpunt van de fabrikant, in opdracht van een derde wordt gemaakt. Producten met een huismerk zijn producten die onder de eigen naam van de detaillist worden aangeboden.
22.3 Levenscyclus
De levenscyclus van een product bestaat uit: introductiefase, groeifase, rijpheidsfase, verzadigingsfase en neergangsfase.
De duur van de levenscyclus wordt bepaald door: de snelheid van de technische ontwikkelingen; de concurrentie; de mate waarin het product door de afnemers wordt geaccepteerd.
22.4 Prijsbepaling
Bij een kostengeoriënteerde prijsbepaling neemt de organisatie de kosten als basis voor de bepaling van de verkoopprijs.
Bij een concurrentiegeoriënteerde prijsbepaling zijn er zoveel concurrenten in een branche dat een onderneming de prijs wel 'moet' afstemmen op die van de concurrentie.
Bij een vraaggeoriënteerde prijsbepaling neemt de organisatie de prijs die de consument wil betalen als uitgangspunt. Mogelijkheden bij vraaggeoriënteerde prijsbepaling zijn: penetratiepolitiek, afroompolitiek, psychologische prijzen en prijskortingen.
Bij de penetratiepolitiek wordt de prijs van een nieuw product zo laag vastgesteld, dat daardoor in korte tijd een groot gedeelte van de markt wordt voorzien van een nieuw product.
Bij de afroompolitiek begint de onderneming met een hoge prijs en verlaagt deze in stappen.
Psychologische prijzen zijn de prijzen die net onder een geheel getal zitten, voorbeelden zijn € 99,95, € 89 en € 9,90.
Via prijskortingen wordt de korting rechtstreeks gegeven op de prijs of door het aanbieden van een groter aantal producten voor een lagere prijs.
Beoordelingsexemplaar?
Uitgeverij Van Vlimmeren B.V.
De Meeten 21
4706NJ Roosendaal
Tel: 0165 548824
Fax: 0165 548823
Mail: info@vanvlimmeren.nl
Web: www.vanvlimmeren.nl
KvK: 20080439
Methodesites
Management & Organisatie in Balans voor het vak management en organisatie havo en vwo
Bedrijfseconomie in Balans voor het vak bedrijfsecononomie havo en vwo
Economie Integraal voor het vak economie bovenbouw havo en vwo
Integraal in Balans voor het vak economie en bedrijfseconomie onderbouw havo en vwo
Elementair boekhouden in Balans voor Elementair boekhouden/Basiskennis boekhouden (BKB)
Basiskennis ondernemerschap in Balans voor Basiskennis ondernemerschap (BKO)
Kostencalculatie voor onder meer Basiskennis Calculatie (BKC), Praktijkdiploma Boekhouden (PDB) en Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)
Financiering voor onder meer Praktijkdiploma Boekhouden (PDB) en Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)
Boekhouden en bedrijfsadministratie voor onder meer Elementair boekhouden/Basiskennis boekhouden (BKB), Praktijkdiploma Boekhouden (PDB) en Moderne Bedrijfsadministratie (MBA), mbo, hbo en wo.