• 0165 548824
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Samenvatting hoofdstuk 24 Product en prijs Bedrijfseconomie in Balans vwo

Hieronder vind je de samenvatting van hoofdstuk 24. Onderaan de pagina vind je een link om de samenvatting te downloaden.

Hoofdstuk 24 Product en prijs

24.1 Het product

Een product is het geheel van materiële en immateriële eigenschappen van een goed of een dienst. De materiële eigenschappen van een product zijn de eigenschappen die zelf aanwezig zijn in het product en de eigenschappen die de producent heeft toegevoegd. Immateriële eigenschappen zijn de eigenschappen die de consument aan het product verbindt.

Bij een product onderscheiden we de volgende aspecten: kwaliteit, vormgeving, verpakking en garantie en service.

Kwaliteit zijn eigenschappen van een product waaraan de gebruiker waarde hecht. De vormgeving gaat over hoe het product eruitziet. De verpakking kan een noodzaak zijn om het product te verpakken vanuit beschermingsoogpunt (technisch aspect) en/of om de aandacht van het publiek te trekken (commercieel aspect). Bij garantie moet de leverancier instaan voor de kwaliteit van zijn geleverde producten. Service bestaat onder andere uit voorlichting, bezorgen, installeren en hulp bij problemen.

 

24.2 Merk

Een merk is een naam, een symbool of een teken waarmee een producent zich onderscheidt van andere producenten.

Bij de merken is de volgende indeling aan te brengen:

  • Fabrikantenmerk: A-merk, B-merk en paraplumerk.
  • Private label  
  • Huismerk

Een A-merk is een bekend merk met een goede reputatie, landelijke reclame en op veel plaatsen te koop. Een B-merk is wat minder bekend, goedkoper en op minder plaatsen te koop. Bij een paraplumerk brengt de leverancier al zijn producten onder één naam op de markt. Een private label is een product dat gezien vanaf het standpunt van de fabrikant, in opdracht van een derde wordt gemaakt. Producten met een huismerk zijn producten die onder de eigen naam van de detaillist worden aangeboden.

 

24.3 Levenscyclus

De levenscyclus van een product bestaat uit: introductiefase, groeifase, rijpheidsfase, verzadigingsfase en neergangsfase.

De duur van de levenscyclus wordt bepaald door: de snelheid van de technische ontwikkelingen; de concurrentie; de mate waarin het product door de afnemers wordt geaccepteerd.

24.4 Prijselasticiteit

De prijselasticiteit van de vraag is elastisch als Ev < –1. Een prijsverhoging leidt tot een daling van de totale opbrengst en een prijsverlaging leidt tot een stijging van de totale opbrengst. De prijselasticiteit van de vraag is inelastisch als –1 < Ev < 0. Een prijsverhoging leidt tot een omzetstijging en een prijsverlaging leidt tot een stijging van de totale opbrengst.

Substitutiegoederen zijn goederen die elkaar kunnen vervangen.
Complementaire goederen zijn goederen die elkaar aanvullen.

De kruiselingse prijselasticiteit van de vraag is het verband tussen een verandering van de prijs van het product en de verandering van de vraag naar het andere product.

 

24.5 Prijsbepaling

Bij een kostengeoriënteerde prijsbepaling neemt de organisatie de kosten als basis voor de bepaling van de verkoopprijs.

Bij een concurrentiegeoriënteerde prijsbepaling zijn er zoveel concurrenten in een branche dat een onderneming de prijs wel ‘moet’ afstemmen op die van de concurrentie.

Bij een vraaggeoriënteerde prijsbepaling neemt de organisatie de prijs die de consument wil betalen als uitgangspunt. Mogelijkheden bij vraaggeoriënteerde prijsbepaling zijn: penetratiepolitiek, afroompolitiek, psychologische prijzen en prijskortingen.

Bij de penetratiepolitiek wordt de prijs van een nieuw product zo laag vastgesteld, dat daardoor in korte tijd een groot gedeelte van de markt wordt voorzien van een nieuw product.
Bij de afroompolitiek begint de onderneming met een hoge prijs en verlaagt deze in stappen.
Psychologische prijzen zijn de prijzen die net onder een geheel getal zitten, voorbeelden zijn € 99,95, € 89 en € 9,90.
Via prijskortingen wordt de korting rechtstreeks gegeven op de prijs of door het aanbieden van een groter aantal producten voor een lagere prijs.

Beoordelingsexemplaar?

Vraag een beoordelingsexemplaar aan door een e-mail te sturen naar info@vanvlimmeren.nl . Zet in deze e-mail uw gegevens en de gegevens van de school/onderneming. Natuurlijk kunt u ook bellen.

Uitgeverij Van Vlimmeren B.V.
De Meeten 21
4706NJ Roosendaal

Tel: 0165 548824
Fax: 0165 548823
Mail: info@vanvlimmeren.nl
Web: www.vanvlimmeren.nl

KvK: 20080439

0Meer informatie?
Neem contact met ons op

Methodesites

Management & Organisatie in Balans voor het vak management en organisatie havo en vwo

Bedrijfseconomie in Balans voor het vak bedrijfsecononomie havo en vwo

Economie Integraal voor het vak economie bovenbouw havo en vwo

Integraal in Balans voor het vak economie en bedrijfseconomie onderbouw havo en vwo

Elementair boekhouden in Balans voor Elementair boekhouden/Basiskennis boekhouden (BKB)

Basiskennis ondernemerschap in Balans voor Basiskennis ondernemerschap (BKO)

Kostencalculatie voor onder meer Basiskennis Calculatie (BKC), Praktijkdiploma Boekhouden (PDB) en Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)

Financiering voor onder meer Praktijkdiploma Boekhouden (PDB) en Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)

Boekhouden en bedrijfsadministratie voor onder meer Elementair boekhouden/Basiskennis boekhouden (BKB), Praktijkdiploma Boekhouden (PDB) en Moderne Bedrijfsadministratie (MBA), mbo, hbo en wo.

Copyright © 2019 Uitgeverij Van Vlimmeren BV.