• 0165 548824
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Samenvatting hoofdstuk 26 E-business Bedrijfseconomie in Balans vwo

Hieronder vind je de samenvatting van hoofdstuk 26. Onderaan de pagina vind je een link om de samenvatting te downloaden.

Hoofdstuk 26 E-business

26.1 E-marketingbeleid

E-marketingbeleid bestaat uit alle activiteiten die de onderneming onderneemt om de behoeften van afnemers via internet te bevredigen. Een crossmediale uitzending is een uitzending via een mediumtype dat oproept tot het gebruik van een ander medium. Bij e-business letten we minder op de 4p’s en meer op de 4c’s. Dit zijn customer’s solution, cost to consumer, convenience en communication.

Customer’s solution: een product moet een oplossing bieden voor een probleem of een behoefte van een consument.
Cost to consumer: de nadruk ligt op wat een product voor de consument kost gedurende de hele levensduur → de total cost of ownership.
Convenience gaat over klantgemak, onder andere door snel leveren en soepele betaalvoorwaarden.
Communication: niet alleen de communicatie van onderneming naar consument speelt, maar ook kan de consument zelf reageren en zo de mening beïnvloeden.

Een prijsvergelijkingswebsite is website waar je prijzen voor een product bij verschillende aanbieders kunt vinden.

 

26.2 E-commerce

E-commerce is handel via internet. De meest voorkomende zijn B2C: door ondernemingen aan consumenten, B2B: door ondernemingen aan ondernemingen, C2C: door consumenten aan consumenten en C2B: door consumenten aan ondernemingen.

Een webwinkel werkt vanuit klantperspectief vaak via de volgende stappen: bezoek, keuze, winkelwagen, controle, adresgegevens, controle en betalingswijze en orderbevestiging. Een clickstreamprogramma is een programma om klantgedrag bij te houden en te analyseren, ook verzamelen ze gebruikersgegevens van websitebezoekers. Dropshipping wordt toegepast door een webwinkel die zelf geen voorraad houdt maar bij een bestelling deze doorstuurt naar een derde om het product te laten verpakken en verzenden.

Een webwinkel werkt vanuit detaillistperspectief vaak via de volgende stappen: controle besteloverzicht, betalingsbevestiging, aanmaak factuur – pakbon – aanmelding verzenddienst, inpakken bestelling en meegeven aan verzenddienst en verzending verwerken in het systeem.

 

26.3 E-mailmarketing, zoekmachineoptimalisatie en webvertising

Websites prikkelen bezoekers door actief, kort en krachtig op te roepen tot actie (call to action). E-mailmarketing is het gebruiken van e-mail door een onderneming om haar producten of informatie in de belangstelling te brengen met e-mail. De Telecommunicatiewet geeft regels waar ondernemingen zich aan moeten houden. Zoekmachineoptimalisatie is het aanpassen van de website om zo hoog mogelijk te scoren in de zoekresultaten, door te zorgen voor relevante inhoud en een sitemap (pagina waarop alle pagina’s van een website zijn gesorteerd). Zoekmachineadverteren is het betalen voor advertentieruimte in de zoekpagina van een zoekmachine. Als je op een advertentie klikt kom je op de landingspagina uit met een call to action. Webvertising is het adverteren op internet. Dit gebeurt vaak via een advertentiehandelaar. Gebruikelijke betaalmodellen zijn CPM (kosten per 1.000 keer verschijnen), CPC (kosten per klik op een advertentielink) en CPA (bedrag per ondernomen handeling).

Affiliate marketing is het adverteren om per verkoop een vergoeding te ontvangen (een vorm van CPA). De conversieratio is het percentage van websitebezoekers dat ook echt een bestelling plaatst.

 

26.4 Social media

Socialmediaplatformen zijn online platformen waarbij de interactie en dialoog tussen gebruikers centraal staat. Bij een advertentieveiling selecteert het socialmediaplatform de te tonen advertenties op basis van relevantie en het bedrag dat de onderneming bereid is te betalen. Een influencer is iemand die een groep volgers of fans beïnvloedt.

Het webcareteam is een team dat binnen een onderneming alle communicatie via social media verzorgt. Het socialmediabeleid geeft richtlijnen hoe social media binnen de onderneming kan worden ingezet en welk gedrag van medewerkers wordt verwacht tijdens en buiten het werk.

Beoordelingsexemplaar?

Vraag een beoordelingsexemplaar aan door een e-mail te sturen naar info@vanvlimmeren.nl . Zet in deze e-mail uw gegevens en de gegevens van de school/onderneming. Natuurlijk kunt u ook bellen.

Uitgeverij Van Vlimmeren B.V.
De Meeten 21
4706NJ Roosendaal

Tel: 0165 548824
Fax: 0165 548823
Mail: info@vanvlimmeren.nl
Web: www.vanvlimmeren.nl

KvK: 20080439

0Meer informatie?
Neem contact met ons op

Methodesites

Management & Organisatie in Balans voor het vak management en organisatie havo en vwo

Bedrijfseconomie in Balans voor het vak bedrijfsecononomie havo en vwo

Economie Integraal voor het vak economie bovenbouw havo en vwo

Integraal in Balans voor het vak economie en bedrijfseconomie onderbouw havo en vwo

Elementair boekhouden in Balans voor Elementair boekhouden/Basiskennis boekhouden (BKB)

Basiskennis ondernemerschap in Balans voor Basiskennis ondernemerschap (BKO)

Kostencalculatie voor onder meer Basiskennis Calculatie (BKC), Praktijkdiploma Boekhouden (PDB) en Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)

Financiering voor onder meer Praktijkdiploma Boekhouden (PDB) en Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)

Boekhouden en bedrijfsadministratie voor onder meer Elementair boekhouden/Basiskennis boekhouden (BKB), Praktijkdiploma Boekhouden (PDB) en Moderne Bedrijfsadministratie (MBA), mbo, hbo en wo.

Copyright © 2019 Uitgeverij Van Vlimmeren BV.